Lepkość oleju – co musisz wiedzieć?

Olej w pojazdach to jeden z najistotniejszych płynów niezbędnych do prawidłowego ich funkcjonowania, zapewniając silnikowi odpowiednie smarowanie, dba o właściwe jego chłodzenie oraz oczyszcza z różnego rodzaju nagromadzonych osadów. Lepkość oleju to bardzo istotny czynnik wpływający na odpowiednią pracę silnika, jego eksploatację i szybkość spalania. Kupując olej, należy zwracać uwagę na etykiety, na których znajdują się istotne informacje – umiejętność ich interpretacji pomoże dobrać optymalny rodzaj oleju do potrzeb naszego silnika. Najistotniejsza informacja na etykiecie informuje o lepkości oleju.

Lepkość oleju informuje o oporze płynięcia jednej warstwy oleju po drugiej, czyli prędkość, z jaką wycieknie z butelki olej informuje o jego lepkości. Im olej jest bardziej lepki, tym posiada wolniejszy przepływ.

Na etykiecie oleju – jego lepkość oznaczana jest symbolem np. 10W-40. Pierwszy człon informuje o lepkości oleju w warunkach zimowych. Im niższa cyfra tym bardziej płynna konsystencja oleju w warunkach zimowych tj. niskiej temperaturze – co ma szczególne znaczenie przy odpalaniu silnika zimą. Taki olej jest rzadszy, dzięki temu szybciej przepływa i łatwiej się przemieszcza. Olej o niskiej lepkości szybciej smaruje silnik.

Drugi człon symbolu (40) informuje o lepkości oleju w wyższych temperaturach – im jest wyższa cyfra na etykiecie, tym będzie wyższa lepkość oleju w rozgrzanym silniku. Olej, który charakteryzuje się niską lepkością letnią jest tez bardziej energooszczędny. Przy doborze lepkości zawsze należy stosować się do zaleceń producenta silnika.

Podczas pracy silnika, olej się rozrzedza oddzielając części trące silnika swoją cienką warstwą. Tak więc, olej musi sprawnie przepływać kiedy silnik jest jeszcze nie rozgrzany oraz zachować wystarczającą gęstość w temperaturach wyższych – zapewniając odpowiednią smarowność.

Podczas eksploatacji silnika olej może zmieniać swoje właściwości – poddawany różnym obciążeniom z czasem jego parametry się pogarszają. Istotne jest wówczas, aby odpowiednio szybko zareagować i olej wymienić. Jeśli przegapimy odpowiedni moment wymiany oleju, możemy zatrzeć silnik, co może mieć opłakane skutki dla naszych kieszeni. Istotne jest również, aby olej wymieniać wraz z filtrem, według wskazań producentów samochodów, co 15 tys. do 30 tys. kilometrów. Kierowcy, którzy lubią poddawać silnik dużym przeciążeniom, jeżdżą ostro i szybko, powinni wymieniać olej szybciej niż zaleca producent danego modelu samochodu.

Należy również stosować zasadę, aby zimny jeszcze silnik nie wkręcać na wysokie obroty – smarowanie silnika przez olej jest dużo słabsze i można szybciej uszkodzić silnik. Należy wyrobić sobie również przyzwyczajenie, aby regularnie sprawdzać poziom oleju w silniku (należy to robić na płaskiej powierzchni i schłodzonym silniku).

Warto zainwestować w olej dobrej jakości – jego parametry techniczne będą wówczas trzymały dłużej dobrą jakość, nie trzeba go będzie tak szybko wymieniać oraz lepiej będzie chronił nasz silnik. Oszczędzanie na oleju, może się zemścić w postaci uszkodzenia silnika lub zmniejszenia jego żywotności. Dobra jakość oleju, to lepsza praca silnika, mniej przykrych niespodzianek na drodze w postaci kosztownych awarii.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o